Van hobby naar foto’s om op te eten.

Wat vind je van de post

Dag in dag uit maak ik foto’s van eten. Vaak kook ik zelf en bereid ik waar ik kan zo veel mogelijk volgens een (eigen) recept. Ik haal mijn inspiratie uit boeken, op internet, televisie en mijn gezin.

Wij zijn met zijn drieën thuis. Mijn zoon geeft heel vaak feedback en is kritisch op eten en drinken en herkent veel. Vindt hij daarmee veel lekker? Nee, dat niet.

Sinds mijn jeugd maakte ik al veel foto’s en was fotografie een hobby. Ik pakte zo nu en dan mijn fiets en ik trok er op uit. Toen was dat nog met een HP Camera en later werd dat een Nikon D50. Een aantal foto’s gemaakt met dit toestel kun je nog terugvinden op mijn Flickr account met foto’s uit 2007.

In de jaren daaropvolgend heb ik mijn ups and downs gehad op fotografie. Ik ben overgestapt naar een Nikon D3100, daarna een tijd geen camera gehad en vooral foto’s gemaakt met mijn smartphones. Ik merkte dat de kwaliteit minder was en verzandde in massafotografie.

3 jaar geleden herpakte ik mijn hobby weer. Ik wilde alleen geen grote spiegelreflex camera. Ik wilde iets handzaams, prettig, maar van hoge kwaliteit met een goede lichtsterkte. ik kwam uit op de Sony RX100. Deze heb k in de tussentijd nog geupgrade naar een RX100 III. Met deze camera letterlijk op zak kon ik heel fijn foto’s maken. Steeds vaker komen mijn gerechten van thuis in beeld en wilde ik meer doen met de foto’s zelf.

Tijdens een Health Innovation cursus kwam ik in aanraking met het maken van een signature dish. Dat is een gerecht dat mij als persoon definieert. Dit Volkstuintje (zie hieronder) is mijn trots geworden, zeker doordat op beeld mijn individuele ingrediënten naar voren komen zoals ik ze bedoeld had.

Volkstuintje Signature dish Sony RX100 KevinaandeKooknl

Na diverse aanvullende cursussen en oefening na oefening heb ik mijn studio opgebouwd. Heel klein en primitief en begon ik met foto’s van producten. In dit geval groenten. Ik vulde mijn camera collectie aan met 2 Nikon S2 toestellen en een Sony Alpha a58. Sterke toestellen, maar verouderd. De foto’s waren desalniettemin van goede kwaliteit. Maar ik wilde sterker en beter. Naast het schrijven van mijn blogs over ingrediënten, materialen en technieken merkte ik dat ik meer wilde betekenen en mijn fotografie wilde uitbreiden. Ik koos ervoor om mijn grootste aankoop te doen. De Sony a7 m2. Dit toestel, deze krachtpatser van een systeemcamera inclusief de aanschaf van een lens. Wat was de reden? Een vraag van mijn schoonvader om zijn koor te fotograferen tijdens een jubileum (zie bijgaande foto).

VMK Orpheus 75 jarig jubileum Sony Mark a7 ii KevinaandeKooknl

Met dit toestel maak ik nog scherper en betere foto’s. Al wil ik ieder lezer ook meegeven dat je met goed licht, kennis, training en een basistoestel zoals ik had, denk aan de Sony a58 (zie de foto hieronder) of de RX100 (semi) hele goede foto’s kan maken. Volg mijn blog, Instagram of TikTok om op de hoogte te blijven van mijn foodfotografie of productinfo die jou eventueel kan helpen in de keuken!

In een volgend blog zal ik meer ingaan op de inrichting van mijn ‘studio’.

Gerechtshoot: Gepofte rode biet
Flatlay foodfoto Sony SLT a58 KevinaandeKooknl
author avatar
kevinaandekook
Kevin heeft ruim 15 jaar ervaring in de zorg en horeca. Hij heeft gedegen kennis over ingrediënten, kooktechnieken, keukenprocessen, gastvrijheid en ziet in hoe belangrijk goed eten en drinken kan zijn voor de verbinding, gezondheid en de natuur. Kevin weet op een leuke wijze mensen te inspireren, mee te nemen en ook aan te jagen vooral zelf bezig te zijn met eten en drinken. Hij is vader, getrouwd, schrijft graag recepten, chef, manager, gastheer, trainer, kok kindertuinen, lezer en foodfotograaf.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023-2025 Kevinaandekook.nl - Mail: info@kevinaandekook.nl.