Van hobby naar foto’s om op te eten.

Dag in dag uit maak ik foto’s van eten. Vaak kook ik zelf en bereid ik waar ik kan zo veel mogelijk volgens een (eigen) recept. Ik haal mijn inspiratie uit boeken, op internet, televisie en mijn gezin.

Wij zijn met zijn drieën thuis. Mijn zoon geeft heel vaak feedback en is kritisch op eten en drinken en herkent veel. Vindt hij daarmee veel lekker? Nee, dat niet.

Sinds mijn jeugd maakte ik al veel foto’s en was fotografie een hobby. Ik pakte zo nu en dan mijn fiets en ik trok er op uit. Toen was dat nog met een HP Camera en later werd dat een Nikon D50. Een aantal foto’s gemaakt met dit toestel kun je nog terugvinden op mijn Flickr account met foto’s uit 2007.

In de jaren daaropvolgend heb ik mijn ups and downs gehad op fotografie. Ik ben overgestapt naar een Nikon D3100, daarna een tijd geen camera gehad en vooral foto’s gemaakt met mijn smartphones. Ik merkte dat de kwaliteit minder was en verzandde in massafotografie.

3 jaar geleden herpakte ik mijn hobby weer. Ik wilde alleen geen grote spiegelreflex camera. Ik wilde iets handzaams, prettig, maar van hoge kwaliteit met een goede lichtsterkte. ik kwam uit op de Sony RX100. Deze heb k in de tussentijd nog geupgrade naar een RX100 III. Met deze camera letterlijk op zak kon ik heel fijn foto’s maken. Steeds vaker komen mijn gerechten van thuis in beeld en wilde ik meer doen met de foto’s zelf.

Tijdens een Health Innovation cursus kwam ik in aanraking met het maken van een signature dish. Dat is een gerecht dat mij als persoon definieert. Dit Volkstuintje (zie hieronder) is mijn trots geworden, zeker doordat op beeld mijn individuele ingrediënten naar voren komen zoals ik ze bedoeld had.

Volkstuintje (Signature dish). Sony RX100. KevinaandeKook.nl

Na diverse aanvullende cursussen en oefening na oefening heb ik mijn studio opgebouwd. Heel klein en primitief en begon ik met foto’s van producten. In dit geval groenten. Ik vulde mijn camera collectie aan met 2 Nikon S2 toestellen en een Sony Alpha a58. Sterke toestellen, maar verouderd. De foto’s waren desalniettemin van goede kwaliteit. Maar ik wilde sterker en beter. Naast het schrijven van mijn blogs over ingrediënten, materialen en technieken merkte ik dat ik meer wilde betekenen en mijn fotografie wilde uitbreiden. Ik koos ervoor om mijn grootste aankoop te doen. De Sony a7 m2. Dit toestel, deze krachtpatser van een systeemcamera inclusief de aanschaf van een lens. Wat was de reden? Een vraag van mijn schoonvader om zijn koor te fotograferen tijdens een jubileum (zie bijgaande foto).

VMK Orpheus 75 jarig jubileum. Sony Mark a7 ii. KevinaandeKook.nl

Met dit toestel maak ik nog scherper en betere foto’s. Al wil ik ieder lezer ook meegeven dat je met goed licht, kennis, training en een basistoestel zoals ik had, denk aan de Sony a58 (zie de foto hieronder) of de RX100 (semi) hele goede foto’s kan maken. Volg mijn blog, Instagram of TikTok om op de hoogte te blijven van mijn foodfotografie of productinfo die jou eventueel kan helpen in de keuken!

In een volgend blog zal ik meer ingaan op de inrichting van mijn ‘studio’.

Flatlay foodfoto. Sony SLT-a58. KevinaandeKook.nl

Bespaar 1.000 euro per jaar met je eigen lunch.

Voor een aantal zit de vakantie er nu echt op! En voor een ander deel loopt de vakantie met nog een paar dagen ècht tot een einde. In welke groep jij ook zit. Het is dan ook weer tijd om je mentaal voor te bereiden op je werk of school. Alleen bij werk of school komt naast een hoop projecten, ook de keuze in wat en waar je gaat lunchen. En dat is vaak ‘voorbereiden’ of ‘op tijd wakker worden’. Of misschien sta je al snel weer in de rij van de supermarkt of kantine. Èn dan komt de overweging of je de 5-10 euro per dag die je uitgeeft niet veel beter anders kan besteden?

Maarja….om nu zelf je boterham te smeren!? Misschien geeft alleen de gedachte aan een boterham je al de rillingen op je rug! Anderzijds zijn boterhammen ècht wel leuker te besmeren dan met een plakje kaas of worst. Er zijn gezonde en veel betere alternatieven beschikbaar. En als je je weekmenu in de gaten houdt, kun je zo nu en dan je lunchsalade gewoon maken van de restjes van je avondeten. Dat is al een besparing op zich!

foto: kevinaandekook.nl

Wat dacht je van een luxe belegd broodje (vegan)tonijnsalade, of een yoghurt/kwark met huisgemaakte granola. En misschien heb je nog wat pretzels over van de borrel van gisteravond of maak je je eigen notenreep. Dat is toch een lekker tussendoortje? Of maak je van je restjes quinoa of couscous een heerlijke salade met verse munt (uit eigen tuin) en feta.
Ook al ben je niet van de ‘restjes’. Ik beloof je dat als je je lunch zelf maakt, je wekelijks 50% van je uitgaven per week kan besparen. Ik zal even met je mee rekenen:

LunchCateraar of bedrijfssupermarktHuisgemaakt of ingekocht
Quinoasalade (salade of broodje)4,502,60 *zie recept (link)
Banaan (stuk fruit)1,000,43
Sinaasappelsap 500ml (drankje)3,501,00 (zelf geperst en in flesje mee)
Mars (snack/bar/reep)1,500,67 (Ok! ingekocht per 5 à 3,29)
10,504,70
op jaarbasis (4 dagen-40 weken)1.680752 (-/- 928 euro lager)
Gemiddelde prijzen (in euro’s) van de AH.nl en Jumbo.nl (2024)

Weekmenu vol met variatie
Om je op weg te helpen heb ik hieronder een uitgewerkt menu bedacht. Dit kan je helpen om een simpele lunch samen te stellen. Varieer naar wens en probeer ook te kijken naar de producten die je ”groot” kan inkopen.

foto: kevinaandekook.nl
MaandagDinsdag
Lunchgerecht:
2 volkorenpita’s met sla en kipsaté- of vega stukjes
Fruit en snack: Banaan en cashewnoten
Drankje: Havermelk
Lunchgerecht: Quinoasalade met tomaat, komkommer, edamebonen, amandelen een sesamdressing en luxe sesamcrackers.
Fruit en snack: Perzik en rijstewafels
Drankje: Water
WoensdagDonderdag
Lunchgerecht: Een grote wrap met bladspinazie, worteljulienne, stukjes tomaat en eisalade
Fruit en snack: Appel en notenreep
Drankje: Sinaasappelsap (uit grootverpakking)
Lunchgerecht: 2 sandwiches met hummus, (eventueel kipfilet), granaatappelpitjes, sesamzaad, sla en pistachecrunch.
Fruit en snack: Druiven en kleine chocoladereep (puur)
Drankje: Melk
Vrijdag
Lunchgerecht: Koude omelet met brood en komkommersticks.
Fruit en snack: Gesneden fruit en Kaasblokjes
Drankje: Ice tea huisgemaakt

Foodfoto
Om je te helpen aan de inrichting van jouw lunchbox, heb ik een aantal foto’s gemaakt met een aantal creatieve inrichtingsoplossingen. Tip! Wil je je drinken of lunchbox koud houden, zorg dan voor een koeltas die past in je rugtas of vraag je baas om een koelkast. De techniek die men toepast in de lunchbox op de foto noemt men Bento. Bento betekent in het Japans take-away of lunchbox. En het inrichten van je lunchbox op deze Bento-methode, betekent eigenlijk dat je je lunchbox zou inricht dat je eten er aantrekkelijk uitziet en veel verschillende ‘gerechtjes’, zodat je ook niet verveeld raakt.

foto: kevinaandekook.nl

© 2023-2025 Kevinaandekook.nl - Mail: info@kevinaandekook.nl.