Je loopt langs het raam en ziet de lichten branden. De stoelen staan netjes en je ziet enige beweging. Langzaam duw je de deur open en je stapt het restaurant binnen. Het is 10 uur in de ochtend en je hebt zin in een kopje thee.
“Goedemorgen!” roep je in enige leegte. Een magazijndeur gaat open en de gastheer loopt naar je toe met een doos wijn. “Sorry, we gaan pas om 11 uur open.” Je kijkt verbaasd, draait je om en bedankt de gastheer.
Groot irritatiepunt. Niets is vervelender dan aankomen bij een dichte deur of nog erger aankomen en een restaurant binnenstappen waarbij de gastheer of gastvrouw aangeeft dat ze nog niet open zijn.

Als ik in een stad of dorp ben en ik weet dat ik daar ook iets wil eten, kies ik soms spontaan of ik ergens iets wil drinken of eten. Toch bekruipt mij het gevoel om even te checken of een restaurant wel open is. Ik ben niet te beroerd om naar binnen te lopen, maar ik vind het wel vervelend als ik binnen ben en dan eigenlijk gewezen wordt op het feit dat ze niet open zijn. Het is belangrijk om als eigenaar de juiste verwachting te scheppen. Ben je open of niet.
7 rode vlaggen als het gaat om openingstijden:
- Op de deur of op het raam worden openingstijden niet vermeld
- Het bordje ‘open’ is zichtbaar, maar je bent eigenlijk niet open.
- Het bordje ‘gesloten’ is zichtbaar, maar je bent eigenlijk open.
- Op je website homepage staan de openingstijden niet vermeld.
- Op je website contactpagina staan de openingstijden niet vermeld.
- Op je social media zijn geen openingstijden te vinden.
- De lichten staan aan en je werkoverleg vindt plaats aan een tafel bij het raam
Tips!
- Laat duidelijk merken dat je open bent of wat je openingstijden zijn.
- Benoem alleen wanneer je open bent en niet wanneer je gesloten bent.
- Als je sluit wegens feestdagen. Benoem niet alleen de dag dat je gesloten bent. Benoem de dagen er voor en er na die je open bent.
Geef een reactie